Saturday, January 29, 2011

iPad 2 dan iPhone 5 tanpa butang Home

Mari mari kita lihat apa yang ada di sini. Menurut sumber, Apple akan mengugurkan butang Home dari iPad 2 dan iPhone 5. Pengguna akan mengawal iPhone atau iPad dengan 'multi-touch gestures' yang akan diperkenalkan bersama dengan iOS 4.3 untuk iPad.

"Kami telah diberitahu oleh Apple bahawa sebab mereka menambah 'multi-touch gestures' pada iPad 2 dalam iOS 4.3 adalah kerana tiada butang Home pada iPad lagi. Dari meng'tap', pengguna akan menggunakan 'multi-touch gestures' untuk pegi ke halaman depan dan juga menukar aplikasi.

Bukan itu sahaja, tetapi ini akan diaplikasikan kepada iPhone juga. Sumber mengatakan yang pekerja Apple sedang menguji iPad dan iPhone tanpa butang Home ini di Campus Apple dan adalah tidak mustahil jika terdapat perubahan dari segi bahan binaan bagi iPad dan iPhone akan datang yang mana bakal dilancarkan tahun ini." 

(Harap-harap tak ade lagi penguji yang tertinggal iPhone/iPad ni kat mane-mane tandas yang dieorang pegi. Hehe)

Dulu Steve Jobs pernah mengidam yang iPhone pertama tidak mempunyai apa-apa butang dan kini setelah 4 keluaran, impian beliau nampaknya makin tercapai. Kesian die.


Apple juga berkata akan membawa aplikasi OS X seperti Photo Booth dan iLife ke dalam iPad. Adakah perkara ini akan menjadi realiti? Nantikan update dari penulis.

0 comments: