Wednesday, January 12, 2011

Microsoft Kinect + XboX 360

Dari tahun lepas pernah diperkatakan lagi, malah semasa pembikinan "Projek Natal" atau "Kinect" ni yang mana dalam 2 tahun lepas (2009) macam tak percaya je semuanya telah jadi realiti sekarang.

Kalo dulu kita tengok dalam cerita Iron Man contohnye atau dalam cerita Minority Report dan yang sewaktu denganya, mereka hanya layangkan tangan di udara yang akan ada tindak balas dari komputer. Walaupun tidak 100% tepat dengan apa yang digambarkan dalam filem, tetapi sekurang-kurangnya, sekarang kita berpeluang utnuk merasai perasaan yang pengalaman yang boleh dikatankan "Cool Giler" ni dengan pengeluaran Kinect dari Microsoft ni.

Bayangkan, selepas balik ke rumah, pastu baring di atas sofa lembut dan dengan berkata "xbox, play music", kita dah boleh dengar lagu kegemaran kita. Dan kalau nak menonton filem kegemaran, hanya menggunakan suara untuk memainkan filem tersebut. Mat saleh ckp "How cool is that huh?".
Kinect
Bukan itu sahaja, kalau nak pilih lagu-lagu atau filem-filem kegemaran, hanya layangkan tangan anda atau gerakannya di udara, pengesan dalam kinect ini akan mengesan pergerakan tangan anda dan jika dilihat pada skrin tv, ianya seperti kurser tetikus dalam komputer yang sedang bergerak.

Itu baru untuk bahagian multimedia entertainment, tak masuk lagi bab untuk permainan die.Kalau nak pandu kereta, hanya bayangkan seolah-olah anda yang mebawa kereta tersebut dan ya, andalah yang memandu kereta tersebut, masukkan gear, pusing stereng dan sebagainya serta macam-macam lagi yang boleh dinikmati dengan XboX 360 Kinect ini.
credit to the original owner
Artikel ini bukan untuk mempromosikan XboX 360 Kinect, tetapi untuk berkongsi keseronokan dan keterujaan penulis terhadap teknologi ini.
Dengan harga RM1299 (XboX 360 Slim + Kinect + Kinect Venture(game)+Full set), ianya mampu dimiliki oleh kebanyakan gamers dan juga pencinta teknologi sebegini. Klik di SINI

Yang pasti, ianya menjadi "Wish List 2011" penulis dan nantikan pos akan datang dengan pengalaman penulis sendiri bermain dan merasaai keunggulan teknologi kinect ini.
Adios.

0 comments: