Friday, January 28, 2011

iPhone 5 & Dual Core

2011 akan menjadi tahun dwi-teras untuk telefon pintar menurut laman web industri Digitimes


Memetik dari 'sumber industri' yang terkenal, DigiTimes melaporkan bahawa Nvidia,Qualcomm dan broadcomm adalah antara yang telah mengeluarkan platform pelbagai-teras dengan pengeluar lain sedang mengorak langkah yang sama.
credit to original owner


Dengan LG Electronics (LGE) dan Motorola telah memperkenalkan telefon pintar dwi-teras mereka di CES, HTC, Samsung Electronics dan Nokia diharapkan dapat memaparkan model yang sama di World Mobile Conference (MWC) yang akan datang.


Jadi, tidak mungkin gergasi telefon pintar, Apple akan melepaskan peluang ini untuk bersaing di pasaran global yang mana akan direalisasikan dalam iPhone 5 keluarannya nanti. RIM sudah memiliki CPU dwi-teras dalam tablet Playbook mereka dan Apple diyakini memasang cip yang sama untuk iPad generasi keduanya, iPad 2.


Seperti yang kita tengok sekarang, teknologi semakin maju dengan penggunaan HD yang meluas pada telefon pintar dan teknologi 3D tanpa cermin mata juga sedang giat dibangunkan, jadi tidak hairanlah teknologi dwi-teras dalam telefon pintar juga sedang giat dibangunkan bagi membolehkan semua itu tercapai.


Teknologi paparan yang 'gempak' perlu disertai dengan perkakasan yang 'power' ye tak?
Pada penghujungnya, kita sebagai pengguna juga yang dapat menikmatinya.


Bercakap mengenai paparan 3D, seorang pembangun aplikasi iPhone telah berjaya mencipta paparan 3D tanpa kaca mata yang mana dapat dinikmati oleh pengguna iPhone 4 yang telah di'jailbreak'. Kupasan lanjut dalam post akan datang.



0 comments: