Wednesday, September 1, 2010

Hadiah ulang tahun kemerdekaan malaysia dari hacker Indonesia - FTW??


Banyak lagi yang list yang dieorang post. Tapi takdela penulis nak listkan semua kan.
Rata-rata dari web yang kene hack ni adalah website MLM... takziah diucapkan.. dan adalah jugak beberapa website gomen yang kene. Tapi tu hanya domain sahaja. Bukan core gomen punya laman web pon.

Dan rata-rata laman web yang kene hack juga adalah dari platform joomla yang dimana penulis raselah kan.. dieorang ni tak upgrade kepada latest version ataupun patch seperti mana yang disarankan kepada joomla webmaster selepas serangan Indonesia sebelum ini ke atas laman web core gomen. (siapa yan tahu, tahulah..)
Sejak daripada itu, keselamatan siber sudah dipertingkat. Rujuk artikel ini: FutureGov

Laman-laman web joomla base yang tak upgrade dengan patch terbaru memang sangat mudah terdedah kepada aktiviti hackers-hackers yang noob (baru nak kenal dunia hacking) sebab kat situ dieorang dapat try skill hacking dieorang. Macam burung patah sayap, senang lah nak tangkap kan.

Lagipun, dalam serangan ini, dieorang tidak dapat menguasai seluruh laman web tersebut, cuma berjaya menyuntik SQL ataupun menambah HTML file the dalam laman yang disasarkan. Jadi sebagai webmaster, deletekan sahaja directory ataupun file yang ditambah oleh mereka ini, tukar kata kunci yang lebih rumit, update patch joomla anda dan buang segala possible back door yang dimasukkan oleh hacker-hacker ini.

I wish i could join Malaysian Cyber Defense Squad.....

1 comments:

Unknown said...

Ada banyak situs yang terkenal untuk situs pengiriman Hadiah di Indonesia adalah cara terbaik untuk menghemat waktu. Mereka memberi kami sejumlah besar varietas. Saya suka cara Anda menulis post.Thanks untuk berbagi seperti nice post.


Hadiah Ulang Tahun (=^.^=)
Bunga Papan (^ _ ^)